Rouwcentrum Deseyne is bijna een one-stop-shop. Het bedrijf heeft een vaste aula met 120 plaatsen, een ontvangstruimte, vijf moderne rouwkamers, een grote parking voor een 60-tal wagens en sinds kort een eigen ruimte voor rouwmaaltijden.
Locatie
Vier jaar geleden al is Rouwcentrum Deseyne in contact gekomen met Sereni. Maar de aansluiting van dit uitvaartbedrijf uit Harelbeke is pas in juni doorgezet. Rouwcentrum Deseyne is bijna een one-stop-shop. Het bedrijf heeft een vaste aula met 120 plaatsen, een ontvangstruimte, vijf moderne rouwkamers, een grote parking voor een 60-tal wagens en sinds kort een eigen ruimte voor rouwmaaltijden. Daarmee brengt Gaby Deseyne de droom die hij als 25-jarige had tot uitvoering. Hij wordt daarin ondersteund door zijn echtgenote Anja en twee allround medewerkers, Marnix en Dempsey. Met zijn vieren vormen ze een hecht, goed op elkaar ingespeeld team dat zich nu bij Sereni aansluit.
Het eerste contact met Sereni dateert al van vier jaar geleden. “Geen haar op ons hoofd die er toen aan dacht om aan te sluiten”, vertellen Anja en Gaby Deseyne. Wat heeft ze dan van gedacht doen veranderen, de coronacrisis? “Absoluut niet”, klinkt het, “want we waren in 2019 dan toch wel al in die richting aan het denken.” Het heeft te maken met leeftijd, met het gebrek aan opvolgers, maar vooral met het ontlasten van hun medewerkers. “Met de wachtdiensten is het altijd de één of de ander en met de steun van het netwerk kunnen we die verminderen. We worden ook bijgestaan met de administratie, de boekhouding, de ondersteuning, de software en zo veel meer …, al dat werk wordt hierdoor sterk vereenvoudigd. De tijd die we hierdoor besparen, kunnen we besteden aan de families. We ondervinden dat de families meer aandacht wensen, dat was tien jaar geleden niet zo. Je voelt wel dat ze echt steun hebben aan de uitvaartondernemer, al was het maar om eens even hun verhaal kwijt te kunnen.”
Wat de keuze voor Sereni mede heeft bepaald, is dat Anja en Gaby Deseyne kunnen blijven doorwerken, zoals ze dat gewoon zijn. “We hebben gekeken naar andere ondernemers die al eerder de stap hebben gezet naar Sereni. Bij hen blijft de werking ongeveer hetzelfde. We weten dat het dus ook bij ons zal blijven draaien zoals vóór de aansluiting. We kunnen de families verder ten volle blijven ondersteunen en misschien nog net iets meer als voorheen, en met die ingesteldheid stappen wij graag met het ganse team in het Sereni netwerk.”
Historiek
Gaby Deseyne stapte in de uitvaartsector bij het overlijden van zijn grootvader. Hij mocht van de uitvaartondernemer meehelpen bij het verzorgen van zijn pepe. Opmerkelijk, want hij werkte toen als twintigjarige in de bouwsector. Gaby volgde de opleiding tot uitvaartondernemer en deed ervaring op bij diverse uitvaartondernemers. “Ik droomde van een eigen funerarium, maar ik had toen de middelen niet”, vertelt hij. Op zijn veertigste had hij de middelen wel. Samen met zijn echtgenote Anja kocht hij twee jaar later een pand in Harelbeke: Rouwcentrum Deseyne was een feit. “We zijn volledig van nul gestart. We hebben het grote pand, een toenmalige biercentrale, eigenhandig verbouwd naar onze eigen stijl.”
Rouwcentrum Deseyne was één van de eerste in West-Vlaanderen met een aparte aula voor tachtig personen. Ook met de inrichting was het duo vooruitstrevend. “We wilden een grote huiskamer maken, de familiaire sfeer wordt doorgetrokken in het ganse rouwcentrum, met een huiselijke inrichting met warme kleuren, veel bloemen en kaarsjes. Op die manier stappen we af van het klassieke, kille funerarium”, zegt Anja. “Ook de aula is heel toegankelijk.” En dat werd meteen geapprecieerd, want drie jaar later moest de aula al worden uitgebreid naar 120 plaatsen.
Nog een schot in de roos is de familiekamer die recent is toegevoegd. “In onze familiekamer komt de naaste familie eerst samen en twee minuten voor de dienst brengen we ze naar hun plaats in de aula. Ook dat wordt enorm gewaardeerd”, vertelt Anja Deseyne. Het afgelopen coronajaar heeft dit duo gebruikt om nog iets nieuws te lanceren: het aanbieden van rouwmaaltijden in eigen huis. Letterlijk, want Gaby heeft zelf de privéwoning omgebouwd voor horecagebruik.
Op 1 juni 2021 volgde, na vele gesprekken en na lang wikken en wegen, de uiteindelijke aansluiting bij de netwerk Sereni. “Door de aansluiting bij Sereni kunnen we beroep doen op een groep kwalitatief opgeleide mensen en een administratief pakket dat alles toch wat vereenvoudigd. Op die manier kunnen wij iets meer tijd en ruimte creëren voor de rouwende families. Want een warme zorg, daar doen wij het voor” .